Tuesday, January 31, 2006

Opdracht 1: Kennismaken met (organisatie)communicatie

Rucanor
Rucanor is het sportmerk voor iedereen die plezier beleeft aan het beoefenen van sport en die respect heeft voor elkaar en elkaars tradities. Rucanor wil bijdragen aan succes en sportplezier door een compleet assortiment sportartikelen van goede kwaliteit te bieden.

Rucanor maakt geen onderscheid tussen professionals en amateurs, voor Rucanor is iedereen gelijk: of men nu dagelijks sport, of slechts een keer per maand. Rucanor ziet men graag topprestaties leveren op hun eigen niveau. Je bent een winnaar als je behaalt waar je zelf naar streeft.




Rucanor is een Nederlandse onderneming met kantoren en agenten in vrijwel alle Europese landen. Het hoofdkantoor van Rucanor is in Nieuwerkerk a/d IJssel gevestigd en alle hoofdactiviteiten worden daaruit bestuurd. Rucanor is zowel een fabrikant als een distribuant. Dit wil zeggen dat Rucanor rechtstreeks aan sportwinkels levert en geen gebruik maakt van groothandel bedrijven. Mede dankzij dat, weet Rucanor zijn prijzen laag te houden en zich te richten op een brede doelgroep.

Helaas wilden de medewerkers van Rucanor over de omzetcijfers geen informaties kwijt. Voor de algemene informatie ben ik toegewezen naar de website, waar geen volledige informatie te vinden is.

Rucanor is organisatie met een enthousiast team van jonge, hardwerkende en creatieve medewerkers. Rucanor heeft in Europa ongeveer 100 medewerkers actief (Dit is een bewering van een van de medewerkers van afdeling communicatie. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over dit aantal, maar helaas kreeg ik geen verdere inzage in bedrijfsgegevens). Binnen de onderneming heeft Rucanor een no-nonsense bedrijfscultuur en probeert dit ook op de producten over te brengen.


Aan het hoofd van Rucanor is de heer Van Rijswijk junior (Zoon van de oprichter) als directeur actief. Naast directie kent de organisaties afdelingen marketing, inkoop, verkoop, communicatie, financiën en distributie.

Historie
Van origine is Rucanor een sterk familiebedrijf en dit is nog altijd duidelijk te herkennen in onze bedrijfscultuur. Rucanor is in 1956 door de heer Van Rijswijk senior opgericht en momenteel wordt het bedrijf door de heer Bas Van Rijswijk bestuurd. Sinds de oprichting heeft Rucanor bewezen een puur, betrouwbaar en sterk sportmerk te zijn met een grote liefde voor sport. Gesterkt door jarenlange ervaring en vakmanschap, blijven we altijd zoeken naar nieuwe trends en technologieën om onze producten te verbeteren.

Bron: www.rucanor.nl


Persoonlijkheid
Rucanor kent een aantal algemene en kernwaarden, namelijk:


Algemene waarden:
· Kwalitatief
· Vakmanschap
· Traditie.

Kernwaarden:
· Simpeliteit

· Bereikbaarheid
· Betaalbaarheid


Communicatie
Alle drie bovengenoemde kernwaarden van Rucanor komen in communicatie regelmatig terug. Een voorbeeld daarvan is dat de producten van Rucanor heel simpel er uit zien. De kleur en design van het product en de winkels zijn zo simpel mogelijk gehouden

Een ander voorbeeld is dat Rucanor geen gebruik maakt van topsporters en dure modellen voor zijn reclamecampagnes, maar juist van gewone mensen en schept zoveel mogelijk een ontspannen sfeer. Daarmee geeft Rucanor aan dat het merk voor iedereen bereikbaar is.

De prijzen van Rucanor zijn in vergelijking met andere kwaliteitsmerken veel voordeliger en dat benadrukt de kernwaarde "betaalbaarheid".



Gedrag
Beloftes die Rucanor doet om zijn gewenste imago waar te maken, komen duidelijk terug in het gedrag van Rucanor. Een van de voorbeelden ervan zijn de betaalbare prijzen. Omdat Rucanor al zijn producten zeer betaalbaar houdt, is het product voor alle doelgroepen bereikbaar. Men hoeft geen grote budget hebben om over de producten van Rucanor te kunnen beschikken. Het tweede voorbeeld is dat Rucanorproducten vrijwel in alle sportwinkels van Nederland te verkrijgen is. Dit is weer een voorbeeld van beschikbaarheid. Men hoeft niet naar de grote steden om het product te kunnen aanschaffen. Dit bespaart men geld aan reiskosten.


Imago
Zoals eerder gezegd doet Rucanor er alles aan om zijn gewenste imago zoveel mogelijk overeen te laten komen met het werkelijke imago. Het beeld wat men van Rucanor heeft is, simpel, betaalbaar, hoge kwaliteit. Zo ziet men Rucanor als een soort HEMA, maar dan in de sportmarkt.

Symboliek en huisstijl
De symboliek van Rucanor is vrijwel in alle bezittingen terug te zien. Zo zijn producten van Rucanor te herkennen aan logo en kleuren van Rucanor. Logo van Rucanor bestaat uit twee delen, een beeldmerk en een woordmerk. Deze combinatie wordt vaak niet in vaste vorm gebruikt. In sommige gevallen maakt Rucanor enkel gebruik van het beeldmerk, in sommige gevallen van woordmerk en vaak worden ze gecombineerd.

De kleuren die Rucanor gebruikt zijn blauw, wit en rood. Blauw en wit zijn de hoofdkleuren van Rucanor en van rood maken ze gebruik als een steunkleur.
Deze kleuren zijn weer terug te vinden in gebouwen, vrachtauto’s en producten van Rucanor.
Kleuren
Blauw
Waarheid, helderheid, waardigheid, macht, oneindigheid, de hemel, ruimte, reizen, geestelijke liefde, meditatie, eeuwigheid.

Rood
Liefde, passie, warmte, vlammen, hartstocht, ego, energie, beweging.


Wit
Trouw, licht, zuiverheid, netheid, leegte, Ongereptheid, volmaaktheid, goddelijke reinheid, onschuld, licht van geest, vrede en leegte.


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur

Visuele identiteit
Zoals bij eerder stukken te lezen heeft Rucanor een sterke visuele beleid dat in het gehele bedrijf en producten toegepast is. Ook is er meer verteld over het fotobeleid van Rucanor. Zo is in alle posters en webfoto’s van Rucanor het identiteit terug te zien.

1 Comments:

Blogger Igor ter halle said...

Ziet er goed uit. Wel erg veel aandacht voor het algemene deel: probeer dit kort en bondig te houden. Goed idee om ook contact op te nemen met de organisatie. Let op de kernwaarden: dit zijn beleidsdoelen en niet zozeer kernwaarden waar de organisatie voor staat. Probeer het kleurgebruik ook te duiden: waar staat bijv. de kleur blauw voor (zakelijk etc.)?

11:22 PM  

Post a Comment

<< Home